Lower Jurala - Reisverslag uit New Delhi, India van Jaap en Tijn Meijer - WaarBenJij.nu Lower Jurala - Reisverslag uit New Delhi, India van Jaap en Tijn Meijer - WaarBenJij.nu

Lower Jurala

Door: JaapenTijn

Blijf op de hoogte en volg Jaap en Tijn

28 Januari 2012 | India, New Delhi

Jaap en ik zijn dinsdagochtend vroeg met het vliegtuig vertrokken vanuit Delhi (Indira Gandhi vliegveld) naar Shamsabad/Hydrabad, Rajiv Gandhi vliegveld. (Andhra Pradesh) Een vlucht van ongeveer 2 uur naar het zuidoosten. Toen we aankwamen stond de chauffeur ons al op te wachten. Nog eens een ritje van twee en half uur en we arriveerden in het kamp van Alstom op het Lower Jurala project.
We werden heel hartelijk verwelkomd door de staf die ons al buiten stond op te wachten onder de "rookboom" (amandelboom).
Na ons opgefrist te hebben, gingen we meteen aan de Indiase vegetarische lunch.
Het kampterreintje is een heel vredig terrein, met een mooie tuin omringd door kleine gasten- en personeelsverblijven met een centrale eetruimte.
Door de site manager is de tuin schitterend aangelegd, er staan zoal rozen, mangobomen, amandelbomen, palmbomen en verschillende bloeiende struiken. Ook is er een badmintonplaats en een kampvuurplaats.
Ons verblijf is een klein knus appartementje met zitkamertje, slaapkamertje en badkamertje, maar schoon en gezellig. De badkamer is een achtergebleven gebied zoals in wel meer hotels en pensions in India.
Het kamp is omringd door een hek om gespuis buiten te houden en tevens om wilde dieren niet in het kamp te laten rondzwerven. Er komen onder andere verschillende soorten waterslangen voor, cobra's, schorpioenen en wilde honden voor.
Op het terrein lopen vijf puppen en hun ouders vrij rond. Er werd geadviseerd om de schoenen en slippers niet buiten te laten staan, wat normaal is, maar ze binnen te zetten anders zouden de puppen er mee gaan spelen.
Na de lunch heeft Jaap met de site manager even de plannen voor de komende dagen besproken. Daarna verder rusten, acclimatiseren vanwege het grote temperatuursverschil (>30 graden en in Delhi 12 graden).
Terwijl Tijn aan het rusten was, ze was in slaap gevallen, werd ze wakker omdat er iemand tegen haar stond te praten in de slaapkamer! Het bleek de schoonmaak mevrouw te zijn die haar een kop thee bracht. Ze zat op de grond tegen Tijn te praten, de vrouw sprak alleen Hindi. Toen Tijn er achter kwam dat ze niet in een rare droom terecht was gekomen kwam ze erachter dat deze vrouw om een aalmoes zat te vragen.
De volgende dag moest er gewerkt worden. Eerst een basis eerste hulp training voor acht medewerkers. Begonnen met een presentatie en daarna nog een stukje oefenen. Het leuke was dat ook Tijn hier nog bij werd ingezet.
Het niveau van de mensen is erg laag, men is niet gewend om gewonden etc. te helpen of eerste hulp te verlenen. Een mensenleven telt bijna niet in dit land. Als er op de werkplek iemand om het leven komt zijn er tien anderen die zijn plaats in willen nemen.
'sMiddags ging Jaap een hijstraining geven. Bleek dat ze ondanks al eerder geoefend te hebben het nog niet goed onder de knie hadden.
De volgende dag hadden we een vrije dag vanwege de viering van de republiek. Iedereen had een vrije dag. En de mensen konden als ze wilden nog terug komen voor een extra training maar daar werd toch maar vanaf gezien. Jaap en ik hebben onze tijd doorgebracht met genieten van de rust, de prachtige tuin en van de zon.
Vrijdagochtend had Jaap een bespreking, s'middags zijn we samen met de safetymanager naar de bouwplaatsen geweest. Ik keek m'n ogen uit. Overal waren mensen aan het werk op slippers, zonder veiligheidshelm of overall aan. De vrouwen gewoon in hun sari's stenen en puin aan het sjouwen bovenop hun hoofd. Sommigen hadden een veiligheidshelm op met daarop een ring gemonteerd waarop ze de schalen met zand en stenen konden plaatsen. De mensen van Alstom keurig met hun helmen op, handschoenen en veiligheidsschoenen aan. De mensen van de onderaannemer helaas niet. Er werd dan ook door de laatste gehesen zonder harnas, steigers van hout met verbindingen van touw die eruit zagen als een bamboebos. Heen en weer te wiebelen en scheef. Helaas wil de onderaannemer niet luistern. Jaap heeft de verantwoording over veiligheid van alleen Alstom.
De geul die ze hebben geboord voor de rivier is gigantisch! Evenals de ruimte waar de dam moet komen is enorm! Dan is er ook nog het power house. Daar wordt de power omgezet in electriciteit. Ik heb een aantal mooie foto's gemaakt die ik erbij zal plaatsen. Heel indrukwekkend. De volgende dag weer terug met de auto (2 a 3 uur) naar vliegveld van Shamsabad, Hyderabad. En vervolgens met het vliegtuig (2 uur) naar Delhi terug.
Nog een uurtje met de auto en we waren weer in Noida. Het scheelt toch gauw zo'n 10 graden met Lower Jurala. Dus dat werd weer de jassen aan.

• 28 Januari 2012 - 10:43

Esthet:

Hoi! Nog last gehad of iets gemerkt van het drama in west India?